5. ročník HN - učivo 1. pololetí - Základní umělecká škola

Praha 10, Bajkalská 11
Základní umělecká škola
výtvarný
obor
hudební
obor
taneční
obor
literárně
dramatický obor
Přejít na obsah
  • Durové stupnice do sedmi křížků a sedmi bé – umět zapsat a vyjmenovat
  • Tónický kvintakord a jeho obraty – umět poznat a utvořit
  • Hlavní a vedlejší kvintakordy, zvětšený kvintakord
  • Septakordy – stavba, umět utvořit od tónu c, druhy septakordů odvozených od durového nebo zvětšeného kvintakordu (tvrdě velký a tvrdě malý, zvětšeně velký)
  • Intervaly základní a odvozené (čisté, velké, malé, zvětšené a zmenšené) - umět utvořit od různých tónů. Čisté, velké a malé poznat podle sluchu.
  • Transpozice – kratší melodický motiv umět přetransponovat do jiné tóniny
  • Rytmické hodnoty až do dvaatřicetinových a příslušné pauzy, takty čtvrťové, půlové, osminové, nota osminová s tečkou. Umět takty utvořit, vytleskat.
  • Motiv, téma, dvoutaktí, hudební věta, malá a velká písňová forma, rozdíl mezi polyfonií a homofonií
  • Označení tempa: grave, largo, lento, adagio, andante, andantino, moderato, allegretto, allegro, vivace, presto, prestissimo, accelerando, ritardando, a tempo
  • Označení způsobu hry – glissando, arpeggio, Dal segno al Fine, Coda
  • Nejstarší období dějin hudby – pravěk, antika, gotika – gregoriánský chorál, trubadúři a truvéři, minnesängři, renesance – G. P. da Palestrina, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
                   
Návrat na obsah