5. ročník HN - učivo 2. pololetí - Základní umělecká škola

Praha 10, Bajkalská 11
Základní umělecká škola
výtvarný
obor
hudební
obor
taneční
obor
literárně
dramatický obor
Přejít na obsah
  • Mollové stupnice do sedmi křížků a sedmi bé – umět zapsat včetně harmonické a melodické stupnice
  • Mollový kvintakord a jeho obraty, zmenšený kvintakord
  • Septakord měkce velký, měkce malý, zmenšeně malý, zmenšeně zmenšený – stavba, umět utvořit od tónu c
  • Dominantní septakord - poznat podle sluchu, utvořit v různých tóninách
  • Stupnice stejnojmenné, paralelní, enharmonicky záměnné
  • Intervaly přesahující oktávu – nóna, decima, undecima, duodecima, tercdecima
  • Označení přednesu: animato, brillante, cantabile, comodo, con brio, con moto, dolce, espressivo, furioso, grazioso, giocoso, leggiero, maestoso, marcato, pesante, risoluto, semplice, scherzando, sostenuto, tranquillo, triste
  • Sonátová forma – stavba
  • Čím se vyznačuje sonáta, koncert, symfonie, symfonická báseň
  • Opera a oratorium – podobnost a rozdíly, příklady děl
  • Lidové tance různých národů (bolero, čardáš, mazurka, polka…)
  • Doplňující hudební názvosloví – meno, molto, sempre, ma non troppo, piú, poco, quasi, l’istesso tempo, tempo rubato, rallentando
  • Hudební romantismus – skladatelé  F. Chopin, P. I. Čajkovskij,   F. Schubert, R. Schumann, A. Dvořák, B. Smetana, R. Wagner, impresionismus – C. Debussy, 20. století – L. Janáček, B. Martinů,
  • I. Stravinskij, jazzová hudba
                         
Návrat na obsah